Sunday, November 14, 2010

TIPS MENGHADIRI TEMUDUGA


Hi ppl,



Aku tau ramai yang akan tempuhi keadaan di mana kita akan menghadiri sesi temuduga. Tak silap aku pun telah menghadiri lebih dari 10 interview. Jom kita tengok tips kali ini.



TIPS MENGHADIRI TEMUDUGA






1) Persi
apan Sebelum Menghadiri Temuduga
- Buat kajian berkenaan syarikat dan pekerjaan yang dipohon
- Berlatih untuk menjawab soalan yang bakal diajukan
- Yakin dengan diri sendiri
- Penampilan diri yang sesuai


For women





For men




2)Tips Semasa Temuduga
- Berpakaian kemas
- Bersopan dalam komunikasi
- Jawab soalan dengan tenang dan yakin
- Sentiasa senyum dan kawal pergerakan mata
- Jawab soalan dengan jawapan yang ringkas, tapi padat
- Fokus pada kekuatan/kelebihan anda
- Bertanya soalan yang berkaitan


3) Perkara-Perkara yang Perlu Dielakkan
- Terlupa membawa resume dan sijil-sijil berkaitan
- Berpakaian tidak sopan/selekeh/menjolok mata
- menjawab dengan jawapan yang meleret
- Terlampau yakin
- Bertanya terlalu kerap soal gaji


4) Kelemahan yang boleh dielakkan
- Terlalu memilih pekerjaan
- Mengharapkan gaji permulaan yang tinggi tanpa pengalaman yang mencukupi
- mudah putus asa


5) Harapan Majikan
- Boleh berkomunikasi dengan baik (Communication Skills)
- Berdikari dan boleh dipercayai
- Menepati masa
- Belajar untuk mengutamakan perkara yang penting
- Menunjukkan inisiatif yang tinggi
- Pemikiran kreatif dan kritis
- Terbuka menerima kritikan



Base on my experience:
  1. Mampu berkomunikasi dengan baik, jawapan yang diberikan dengan yakin, dan kemahiran bahasa inggeris (pertuturan dan penulisan)
  2. Antara soalan yang biasa ditanyakan adalah ( What is Your Strength and Weakness, What Do You See Yourself in 5 years time, Why do you think you are the best for this job, why you want to switch job, and etc)
  3. Pengalaman mematangkan dan memahirkan diri. Bila da banyak kita menghadiri temuduga baru la kita nampak kelemahan kita apa. Jadi dari situ kita belajar dan cuba perbaiki.
  4. Temuduga lebih sukar dari kerja yang bakal dilakukan apabila berjaya mendapatkan kerja tersebut kita bersaing dengan ramai orang dan satu kesilapan kecil boleh menggagalkan peluang.
  5. Eye contact mesti dijaga. Cuba pandang mata mereka dan elakkan mengata perkara yang buruk tentang boss anda (jika bertukar kerja), terlampau yakin dan menjawab tergagap-gagap. Biarlah menjawab tidak laju tapi terang dan jelas.

Mummy mia


No comments:

Post a Comment