Thursday, November 25, 2010

TIPS GIGI PUTIH


Hi ppl,


Gigi kalau senyum nampak macam isi durian memanglah amat memalukan. Jadi haruslah kita menjaga gigi agar nampak putih berseri. Gigi tu kan aset utama seseorang selepas rambut. Jom kita belajar macam mana nak gigi putih bersih.




  1. Jangan hisap rokok. Merokok dapat meninggalkan karat di gigi. Lagi pun merokok tidak ada untung selain mendatangkan kemudaratan pada tubuh badan kita.
  2. Hindari makanan yang bergula atau makanan yang manis. Setidaknya minum air yang banyak selepas memakan makanan yang manis.
  3. Minum banyak air kosong/masak. Ini bertujuan untuk membersih gigi daripada sisa makanan yang terlekat di celah gigi.
  4. Makan apple hijau. Apple hijau mengadungi sejenis asid yang dapat membersih gigi secara semulajadi. Selain itu apple hijau terdapat kalsium yang tinggi untuk gigi kita.
  5. Konsumsi kismis. Menurut penelitian Christine D. Wu dari universitas Illinois di Chicago, AS, menunjukkan bahwa kismis mengandung senyawa yang dapat melawan bakteri penyebab kerosakan gigi dan gusi.
  6. Yang paling penting adalah berus gigi secara teratur dengan menggunakan berus gigi berbulu halus. Jangan gunakan berus gigi yang terlalu keras contohnya berus gigi Rm1.00 di pasar malam tu.



Mummy mia

No comments:

Post a Comment