Tuesday, November 1, 2011

MEMBELA JIN KE?



Hi ppl,


Pelik! Yes, aku dah menjadi pelik sejak kebelakangan ni. Berat badan aku dah menurun sikit. Ok sikit saja mungkin dalam purata 500g = 0.5kg. Sikit bukan. Owh x mungkin. Sebenarnya telah turun sebanyak 3000g = 3kg. Wow.. dah kurus. x jugak! Seluar jeans bila pakai still nampak peha drumstick macam fara fauzana. hehehe..

Yang sebenarnya selera makan aku yang pelik. Banyak pulak melantak tapi berat aku dah turun 3kg! Apa sebab rasional aku jadi macam ni? Selalunya dalam situasi macam ni, orang dulu2 selalu kata kita membela. Kira macam ada pendamping iaitu jin. Eeeiiiiii choi, takutnya.

Bila free je aku mesti masak. Aku bukan jenis penggemar makanan tunjuk2. Kira makan bungkus lah. Mostly aku akan masak even busy macam mana sekali pun tetap akan masak. Saving ma.. Serious aku x tipu. Perancangan kewangan mesti tiptop weh. Baru hidup senang.

Tengok apa yang aku masak hari ni. Mee tomyam. Kedai kak limah pun x boley masak macam aku tau! Ada dia nak letak segala bagai seafood? No way man..



Hari sebelum itu aku masak salmon with garlic butter. Sedap sangat. Masuk bakul angkat sendiri. Well nampak macam rentung sikit. It's ok.. Rasa tetap mantop. Tapi ini adalah pembaziran. Ikan salmon saja dah mencecah puluhan ringgit. Tapi menu ni sangat berkhasiat. Tak pe sebulan sekali makan still boley budget kewangan. Jangan kedekut sangat untuk beli makanan berkhasiat. Huhu..



Ini pulak hari2 sebelumnya, mee mamak x jadi. Sepatutnya mee mamak ada telur pecah kan. Aku x suka bila mee goreng kering2 nih. Biar basah2 sikit baru sedap. Healthy x? Ok x payah jawab sebab aku da nampak air liur korang meleleh. Kehkehkeh..



Last but not least my fav ever. Sambal udang. If mak aku yang buatkan lagi best. Mak aku pandai buat sambal udang. Aku baru dalam process pembelajaran. Tapi not bad lah kan. Telur masak kicap pun fav jugak. Ngam lah makan dengan nasi panas2.



Yang ni bukan aku masak. Tengok presentation pun dah tau nasi kedai mak limah. Ni adalah nasi goreng patpik, betol ke aku spell tu. Hantam je lah. Tengok aku sudah ada alasan kenapa aku x suka makan luar/kedai. Orang utara kata loqlaq = selekeh. Tengok betol2, sayur kubis bunga kat atas polystyrene tu dah x fresh. Ada hitam2 apa ntah. Lagi satu if u ols zoom out pix ni, you'll found kulit bawang weh. Gila kejam. x semenggah betol mak limah ni masak. Total for this is RM6.50 plus air milo ais. Mencekik mak limah oi...



So no wonder nafsu makan aku membuak2 sekarang sebab air tangan sendiri. Jangan dok pikir aku membela. Jauhkan lah aku dari perbuatan syirik itu. Nauzubillah.. Jom kita masak2 di rumah. Lebih khasiat! xoxo

Mummy mia

No comments:

Post a Comment